Sivut

tiistai 5. joulukuuta 2017

Nyt meni taju

Kyllä minä niin mieleni pahoitan joka kerta, kun on kyse autoon liittyvistä asioista.
Niin kuin viime viikolla kävi.
Tulin myöhään illalla lastenvahtivuorosta keikalta ja pimeydessä oli tarve nähdä mittarilukemat. Hyvin näytti.
Ei palaneet valot aamulla. Ei käynnistynyt auto aamulla. Oli jäänyt mittarivalonappula päälle. Ei auto hälytä, jos joku hanikka jää väärään asentoon. Varmaan rikki joku hälytysanturi.
Sitten niin tyypillinen tilanne meidän parisuhteessa. Kotiprofessori istuu autossaan kohti jotain kauempana sijaitsevaa kohdetta.
- Että mitä minä nyt sitten teen?
- Ööö, no mene pikahuoltoon.
- Millä minä sinne menen, kun auto ei käynnísty?
-No mene ensin sinne Akkupoikiin.
Ei se auto edellenkään käynnisty...
-Nyt minun pitää mennä, olen tunnelissa.
Jättää minut miettimään, mitä on tehtävä. 
Onneksi minulla on ässä hihassa. Otan yhteyttä Vävyyn, jolle autot on toinen sielu suunnilleen. Saan numeron, jonne soittaa, kun auto ei käynnisty.
Kun tulee rakastaja raju, melkein menee taju... 
Puolessa tunnissa asia on hoidettu. Pelastajani on nuori miellyttäväkäytöksinen pilkesilmäinen mies, joka kantaa paikalle hiukan normi salkkua suuremman härpäkkeen, avaa etupellin ja kiinnittää johdot autooni. Kuluu 15 sekuntia ja saan käynnistää auton, samalla saan ohjeen ajella noin 45 minuttia, jotta akku lataantuu.
Teen työtä käskettyä. Hyvin menee. Kunnes mittarissa ratin takana lukee yhtäkkiä COOLANT. Mitä hittoa nyt pitää tehdä? Pysähtyä en kai voi?
Sitten niin tyypillinen tilanne meidän parisuhtessa. Soitan Kotiprofessorille.
-Ööö, aja pikahuoltoon, ne tietää.
-No voinko minä nyt ajaa kun tuo valo palaa?
-Ööö, kyllä kai.
-No en minä ainakaan voi pysähtyä, kun akun pitää latautua. Minä nyt ajan sinne mökille (25 km) ja haen sinne unohtuneen paperin pois. Ohjeen mukaan pitää ajaa.
Soitan matkallani uudelleen Vävylle, joka tietää heti, mistä on  kyse. 
COOLANT = joku laturineste on vähissä, mutta ajaa voi vielä sen verran, että akkuni nyt lataantuu. 
Ohjastaa vielä, että auto pitää jättää käyntiin, kun haen sen paperin mökkitakin taskusta ja että muutan parkkivalot päälle ajon ajaksi. 
Ei edes yskäise, kun kysyn, mistä ne sitten päälle laitetaan.
Pitää kiittää Tytärtä miesvalinnasta.


2 kommenttia:

  1. Ei oikeestaan edes naurata, vaikka sopisi käsikirjoitukseksi sketsi-ohjelmaan - liippaa liian läheltä ;) Minä tosin kaivan helposti auton manuaalin hanskalokerosta, kun erinäiset merkit ilmestyvät ruudulle. Soitan sitten mieheltä toimintaohjeita, mutta onnekseni merkkivalot sammuivat reilun viikon jälkeen itsestään, kun en saanut ajettua pikahuoltoon.
    Pahin painajainen olisi, että auto sammuisi tien poskeen.

    VastaaPoista