Sivut

lauantai 29. kesäkuuta 2013

Testejä kesän varalle

Sadepäivän viihdykkeeksi kävin läpi muutamia testejä. Ensinnäkin loman alkaminen liki heti suoraan sairasloman jatkeeksi aiheutti lievää paniikkia. Miten selviän lomasta? Jostakin suunnalta arviointiin, että ei kai se enempiä murheita aiheuttaisi, kun on muutenkin ollut kotona olkapäätä potemassa ja kahviloita kiertämässä.  Lähdeviite: http://kuntoplus.fi/testaaitsesi

MILLAINEN LOMANVIETTÄJÄ OLEN?
Testin mukaan lomani ja arkeni ovat sopusoinnussa (lattiaremonttiin menee tämä loma). Mottoni voisi olla ”Lomat ovat mukavia, mutta arki on oikeaa elämää”. Elämässäni loma ja arki ovat tasapanossa (väärin, voisin olla lomalla enemmänkin). Nautin lomistani, mutta ne eivät edusta minulle koko elämää (tuota pitää vielä miettiä).

Uudenvuodenlupaukset ja aika yleisesti sitten siihen tueksi kesäkauden alkajaislupaukset sisältävät aikamoisen lupauksen liikunnan lisäämiseksi. On kuulemma tilastollisesti merkittävästi yhteydessä vyötärönympärykseen.

Millainen LIIKUNTA SOPII ITSE KULLEKIN?
Löysin testin, jolla voi tutkailla itselleen soveliaimmat liikuntalajit. Testin mukaan olen itsenäinen, riippumaton ja kurinalainen (näin on). En pelkää teknisesti vaikeita suorituksia enkä kovaa, kurinalaista työtä (miten ne voi tietää?). Minulla on sitkeyttä ylläpitää n o t k e u t t a n i kotikuntoilulla (a i v a n  NAPPIIN).
Energiatasoni on  korkeimmillaan myöhään illalla (illat eivät siis mitenkään sovi;  House, Kohde, CSI, NCSI, Todistettavasti syyllinen, Sydämen asialla (u), Mallimaailman huipulle, Huvila ja Huussi, Pientä Pintaremonttia, Kurjat kuppilat ja mitä niitä muitakin on,  on katsottava). Tahdonvoimallani pystyn nousemaan aamulla lenkille (ne tietää: aamulla vesijuoksu klo 6.00 sopii ), mutta minun on (mukamas) merkittävästi helpompi treenata iltaisin - silloin liikuntasaleilla on väljempääkin.
Lajit:
·         KUNTOA: Budolajit (never), maantiepyöräily (lasketaanko 1v 9kk ikäisen kuljetuspolkupyöräily tähän), pitkänmatkanjuoksu (polvet ei kestäisi), uinti (vesijuoksu vyö päällä käy), murtomaahiihto (noin 52 vuotta sitten kerran olin kilpailussa, voitinkin, matka oli noin 200 m)
·         VOIMAA: Voimaharjoittelu kuntosalilla (salitreenissä tarvitsen PT:n hiillostamaan) tai kotona (olkapääharjoittelu 0,5 kg:n painolla ja kuminauhalla menossaan)
·         NOTKEUTTA: Jooga (eiiii!), pilates (kolmen koekerran jälkeen: eiii!) ja kotijumppa (ks. edellinen kohta)
Seuraavaksi siirryin tarkastelemaan suhtautumistani vartalooni.  Testin mukaan mielialani vaikuttaa suuresti siihen, mitä mieltä olen omasta kehostani (auttaa paljon, jos käyttää suklaata, silloin on alati hyvällä tuulella). Kun olen hyvällä tuulella, testin mukaan hyväksyn itseni, mutta tietyissä tilanteissa kehoni on arka paikka (en menisi uikkareissa tai ilman rintaliivejä terassille).

Jos yllä olevat tuntuvat liian ikään kuin henkilökohtaisilta, voi ihan hyvin viihdyttää itseään miettimällä millainen puu olisi ja siihen passeli testi löytyy:  https://www.metsamaailma.fi
Minä olen lehmus: Metsälehmus on jaloista lehtipuista yleisin. Metsälehmukset ovat tunnollisia ja tasapainoisia yksilöitä, jotka viihtyvät tuoreissa ja ravinteikkaissa ympäristöissä, mutta kaipaavat omaa rauhaa varjossa. Metsälehmukset ovat varsin pitkäikäisiä, eivätkä he turhaan esiinny ja tee itsestään numeroa. Metsälehmukset puhkeavat kukkaan vasta kesän ollessa jo pitkällä.    Minulla on siis kesä vasta edessä!

PS: Näissä testeissä on se hyvä puoli, että jos tulos ei tunnu ihan omimmalta, testin voi uusia. Minulla on jo kolmas kierros menossaan...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti