Sivut

perjantai 12. huhtikuuta 2013

Kotityötä

Meillä on kotityöt jaettu selkeästi. Siivous kaikkine osa-alueineen (sisältäen märkätilat, niihin ei tosimies edes hätätilassa siivousmielessä koske), vuodevaate- ja vaatehuolto, pyykinpesu ja silitys ovat minun osuuteni. Kahden hengen taloudessa se ei  tuota sitä vertaa mielipahaa, että viitsisin  mitään  marttyyriä esittää. Keittiöalue, erityisesti tasojen pinnat, ovat minun territorioni tiskikonetta lukuunottamatta. Siihen jos kosken, alkaa keittiöstä kuulua sellainen kilinä ja kolina, että ihan   hymyilyttää. Ja joka kerta, jos olen sinne mitä ikinä keksinyt laittaa. Mutta vain tiskikoneen täyttö ja tyhjennys. Samalla kertaa ei pyyhitä pintoja puhtaaksi (miksei, en tajua). - Myöntää pitää, että silloin tällöin, kun olen pyttyyntynyt, laittelen astioita sinne  normaalia tapaani vieläkin huonommin.
Tänään päätin siivoilun lomassa, että en katsele tiskialtaan astioita iltapäivään miestä kotiin odotellessa.

 
Asiat mahtuivat mielestäni ihan hyvin ja alatasollekin riitti jotakin


Uusien tiskoneiden vastenmielisin osio on tämä aterimien taso. Ennen ne
sai heittää sellaiseen kahvalliseen koriin. Nyt pitää jokainen kastiketöhryinen kappale
yksitellen asetella omiin kiinnikkeisiin.

 
Kuinkas sitten kävikään? En nimittäin käynnistänyt konetta (p a h a  m o  k a ).
Unohduin jotenkin jonnekin.
Kotitohtori tuli kotiin. Huomaatteko miehisen  järjestyksen?

 
Että viitsii ottaa asiakseen korjailla likaisia asitoita muka parempaan järjestykseen.
 Mahtaako ihan peräti tiskata asiat ennen koneeseen laittoa, sen
verran hyvin ne aina myös on huuhdottava?

 
Tässä lokerossa muutos ei ole kovin suuri, mutta varsin vähän on vapaasti
tähänkään jäänyt lillimään kun vertaa omaa vapaampaa suoritustani.
 
Yksi asia minua kotiasioissa rututtaa. Minun pitää itse hoitaa autoon liittyvät asiat.
Auto on minusta miesten asia.
Mutta ei siis meillä.
Paitsi Kotitohtorin oma auto.

6 kommenttia:

  1. Meillä on sellanen jako, että "se tekee, joka ensin hermostuu :)". Yleensä se on mies..

    Mutta pyykin pesen ja käsittelen minä. (Koska et millään ole voinut kaikkia juttujani lukea, kerron nyt sellaisen yksityiskohdan, että mies pesi Thaimaasta ostamani silkkilakanat 90 asteessa, "kun äiti oli sanonut, että muuten ei tule puhdasta" ja koneesta tuli ulos pelkkää tekstiilipölyä...)

    Mies sensijaan pesee ikkunat. Kerää aina muilta naisilta irtopinnat, kun kertoo siitä. Sanoo vaan selitykseksi, että ei anna nykynaisten koskea ikkunoihin, kun kumminkin jää raitoja :)

    VastaaPoista
  2. Illan naurut. Meilläkin mies häärää, ei vain sohvatyynyjen pöyhijänä, vaan myös tiskikoneen täyttömestarina. Ja korjaa minun laittamani A-I-N-A. Siksi onkin hyvä, että hallitsee tosi nopean napin painallus-liikkeen. Etusormi vaan nappulalle ja "Klik... hyyrrrrr." Sitten ei kukaan paikkaile ja samalla kerro (pidä luentoa), miten kone pitäisi kaikkien taiteen sääntöjen mukaan täyttää. Toi on muuten totta, että entinen korimalli haarukoille ja muille sellaisille oli parempi ku ylähyllykkö. Ja autot on miesten aluetta, kyllä.

    Minna

    VastaaPoista
  3. Minä oon kyllä havainnut, että ne astiat puhdistuu myös tuolla Mummo-metodilla. Mutta mikäs siinä. Fetissinsä kaikilla.

    Järkytys oli tuo aterinkuvio. Toivottavasti ei tarvii ihan hetkeen vaihtaa astianpesukonetta, ne vanhan ajan lokerot on just parhaat. Voi ihan ilmasta käsin pudottaa lusikat sun muut, ei tarvii näpliä sen enempää niitä.

    VastaaPoista
  4. Ei voi olla totta! Luulin, että minulla on ainoa mies, joka järjestelee tiskikoneen astiat "paremmin kun muuten ne ei tule puhtaaksi".

    VastaaPoista
  5. Me tehää kumpiki kaikkee, paitti et mä en silitä ku elukoita ja V taasen ei saa pestä ikkunoita.

    Tiskikoneesta: Tietty se ukko vaihto ne oikeille paikoillee, nehän oli ihan väärin sinne koneesee laitettu. ;DDD

    VastaaPoista
  6. Meillä on kotihommat jaettu aika samoin kuin teillä, paitsi että astianpesukoneeseen mies erehtyy äärimmäisessä hädässä. Ei edes käytettyä lautastaan sinne laita, koska koneen täyttö ja tyhjennys on yksi harvoja lasten velvollisuuksia roskien ja biojätteen viennin lisäksi. Minä taas häpeäkseni myönnän toimivani kuten Kotitohtori:)

    Kun olin melkein viime vuoden sairaalassa, yksi ihana ystävämme kävi pesemässä pyykit ja vaihtamassa lakanat, muuten olisivat takuulla nukkuneet samoissa lakanoissa vuoden:) Mutta kaikki tekniset hommat auto mukaanlukien sekä isommat pihatyöt ja kaikenlaiset korjaukset on miehen vastuulla.

    VastaaPoista